Een van de snelst groeiende sporten in de Amerikaanse tijdgeest is Formule 1 racen, niet in de laatste plaats dankzij de Netflix-documentaires Formule 1: Rijd om te overleven, wat nieuwkomers in de sport een beetje een spoedcursus geeft over de teams, de coureurs en de rivaliteit. In meer Amerikaanse termen gezegd, is de Formule 1 NASCAR met interessantere circuits, zonder de krankzinnige wortels en met rijkdom van meerdere generaties.
Volgens de grote Amerikaanse romanschrijver Ernest Hemingway is het een van de enige drie sporten (samen met bergbeklimmen en stierenvechten. De rest zijn gewoon games, zoals het citaat luidt), is F1 al tientallen jaren een van de meest populaire sporten in Europa, en die interesse maakt het eindelijk naar de Verenigde Staten. En hervonden Amerikaanse interesse brengt nieuwe Amerikaanse kansen met zich mee. Zo komt de nieuwe meerjarige samenwerking van de Formule 1 met Rijden Koffiedie zal dienen als de officiële koffieaanbieder, inclusief het serveren van alle koffie tijdens de Miami Grand Prix van vorige week.
Het is een samenwerking die eerlijk gezegd heel logisch is. De in Colorado gebaseerde koffiebrander leunt zwaar op het auto- / racethema, met hele bonenkoffie verpakt in olieblikken met een afbeelding van een ander voertuig dat de verschillende koffie vertegenwoordigt; de auto’s en op autorijden/racen gebaseerde namen komen in feite prominenter voor dan de oorsprong van de koffie. Met de deal rond, zal Drive koffie leveren voor alle Grand Prix-races “inclusief de exclusieve F1 Paddock Club en Paddock-gebied.” En niet alleen het Amerikaanse circuit, volgens de persbericht de aankondiging van het partnerschap, maar voor alle races wereldwijd.
Drive zal ook te zien zijn op “officiële F1-evenementen buiten de WK-races” en “zal binnenkort een lijn van F1 co-branded koffieproducten en kant-en-klare dranken uitbrengen die wereldwijd in supermarkten en gemakswinkels zullen worden uitgerold”, een deal die van Drive mogelijk een wereldwijde koffienaam kan maken. Geen al te armoedige keuze voor een merk wiens eerdere marketingpush spon-con in Uncrate omvat.
Toch is de samenwerking misschien wel de grootste Amerikaanse bijdrage aan de Formule 1-races sinds Mario Andretti, in ieder geval tot Haas F1, het enige Amerikaanse team, krijgt het voor elkaar en boekt een overwinning om een einde te maken aan de bijna 50-jarige Amerikaanse droogte. Misschien moeten ze een Corvette gebruiken, of een Mustang of zoiets. Ik hoor dat die dingen best snel kunnen gaan.
Zac Cadwalader is de hoofdredacteur bij Sprudge Media Network en een stafschrijver gevestigd in Dallas. Lees meer Zac Cadwalader op Sprudge.